Bedre nattesøvn med melatonin

Melatonin er et naturligt forekommende hormon i den menneskelige krop. Stoffet udskilles via pineal kirtlen – også kaldet kogle kirtlen. Denne udskillelse trigges ved belysning. Hvor serotonin udskilles til kroppen om dagen, hvor det er lyst, øges udskillelsen af melatonin om natten, hvor det er mørkt og vi skal sove.

Hvorfor kan jeg ikke falde i søvn?

Hvis du ofte ligger søvnløs, er længe om at falde i søvn eller ikke føler dig udhvilet om morgenen, er det sandsynligvis fordi denne hormon balance er forstyrret. Hvis du hele dagen sidder inden døre uden at få sollys og frisk luft, og du måske ser tv eller leger med din telefon til langt ud på natten, vil signal stofferne ikke kunne udføre deres opgave. Lyset fra skærmene vil hæmme udskillelsen af serotonin, som regulerer dit søvn mønster – og så vil du få svært ved at falde i søvn. Og får du ikke ordentligt dagslys, vil din serotonin produktion ligeledes gå i stå.

Løsningen er således at lægge computer, smartphone og tablet til side, og samtidig slukke for tv’et, et par timer før du skal sove. Læs i stedet en bog eller lyt til en lydbog. Hold soveværelset mørkt og køligt – og undlad at spise for tæt på sengetid.

Sørg for at komme ud i løbet af dagen, så du kan få gang i kroppens naturlige cirkulation, og samtidig optage noget sollys – det styrker også kroppens produktion af D vitamin, et andet vigtigt stof i denne forbindelse. Hvis du følger disse råd, vil du opleve at have mere overskud i hverdagen, og fornemmelsen af at være udhvilet oven på en god nats søvn, når du vågner om morgenen.

Hjælp din melatonin produktion på vej med tryptofan

Du kan ikke få melatonin som kost tilskud i Danmark. Men du kan få tryptofan – en amino syre, som styrker produktionen af melatonin. Læs mere på melatoninguide.dk/naturlige-sovemidler/hvad-er-tryptofan/